Elżbieta Słotwińska
tel.: 16 307 12 73 e-mail: skarbnik@wielkieoczy.info.pl pokój nr 10
Oświadczenia majątkowe...
Kompetencje i zadania (Regulamin Organizacyjny Urzędu Gminy Wielkie Oczy - Załącznik do Zarządzenia Nr 123/2019 Wójta Gminy Wielkie Oczy z dnia 12 listopada 2019 r.):
§ 17. Pracą Referatu Finansów kieruje Skarbnik, który jest odpowiedzialny za sprawne i zgodne z prawem funkcjonowanie referatu. Skarbnik jest głównym księgowym budżetu Gminy i Urzędu.
§ 22. Zadania Skarbnika.
- Pełnienie funkcji głównego księgowego budżetu Gminy i Urzędu.
- Wykonywanie zadań i obowiązków wynikających z art. 54 ust. 1 ustawy o finansach publicznych w zakresie:
1) prowadzenia rachunkowości jednostki, 2) wykonywania dyspozycji środkami pieniężnymi, 3) dokonywania wstępnej kontroli zgodności operacji gospodarczych i finansowych z planem finansowym, 4) dokonywania wstępnej kontroli kompletności i rzetelności dokumentów dotyczących operacji gospodarczych i finansowych.
- Kontrasygnowanie czynności prawnych powodujących powstanie zobowiązań pieniężnych i udzielanie upoważnień innym pracownikom do dokonywania kontrasygnaty.
- Kierowanie i nadzorowanie całokształtu prac z zakresu rachunkowości wykonywanych przez poszczególne stanowiska referatu księgowości.
- Kontrolowanie głównych księgowych w jednostkach podległych pod kątem należytego wykonywania powierzonych im obowiązków w zakresie ustawy o rachunkowości i ustawy o finansach publicznych.
- Terminowe, rzetelne i zgodne z przepisami sporządzanie sprawozdań budżetowych i finansowych Urzędu Gminy jako jednostki i Gminy jako organu oraz sprawozdań w zakresie operacji finansowych w systemie informatycznym SJO Besti@ i Besti@.
- Sporządzanie sprawozdań budżetowych w zakresie dochodów i wydatków w ramach zadań zleconych w systemie informatycznym SJO Besti@ i Besti@.
- Sporządzanie sprawozdań statystycznych (m.in. SG-01 „Środki trwałe”).
- Zapewnienie właściwego obiegu dokumentów finansowych.
- Zamykanie spraw dotyczących dokumentów finansowych w elektronicznym obiegu dokumentów – program Proton.
- Kontrolowanie wyciągów bankowych.
- Sprawdzanie dowodów księgowych pod względem formalno-rachunkowym (wstępna kontrola) i zatwierdzanie do wypłaty.
- Wprowadzanie danych dotyczących zmian w budżecie Gminy pochodzących z zarządzeń Wójta Gminy i uchwał Rady Gminy do systemu finansowo-księgowego i systemu informatycznego Besti@ w podziale na dochody i wydatki organu i urzędu.
- Kontrola pod względem formalnym i rachunkowym sprawozdań budżetowych przekazywanych przez jednostki budżetowe Gminy.
- Przechowywanie umów z dostawcami, wykonawcami robót, usług zleconych, itp.
- Opracowywanie projektów przepisów wewnętrznych wydawanych przez Kierownika jednostki, dotyczącej prowadzenia rachunkowości i rozliczania inwentaryzacji.
- Opracowywanie projektu budżetu Gminy, nadzór nad prawidłowym wykonaniem budżetu.
- Przygotowywanie projektów uchwał i zarządzeń w sprawie zmian w budżecie Gminy oraz innych projektów uchwał dotyczących referatu finansowego.
- Przedstawienie komisjom Rady Gminy i na posiedzeniu Rady Gminy projektów przygotowywanych zmian w budżecie Gminy i innych projektów uchwał dotyczących Referatu finansowego.
- Nadzór nad przeprowadzeniem inwentaryzacji składników majątkowych metodą potwierdzenia sald i metodą weryfikacji.
- Koordynowanie i nadzorowanie przeprowadzania inwentaryzacji środków trwałych zgodnie z przepisami wewnętrznymi.
- Współpraca z dyrektorami jednostek oświatowych, dyrektorem GZEAS i kierownikiem GOPS przy opracowaniu projektów planów finansowych tych jednostek.
- Opracowywanie Wieloletniej Prognozy Finansowej Gminy i jej zmian.
- Przekazanie informacji z uchwalonego budżetu kierownikom i pracownikom samodzielnych stanowisk pracy.
- Opracowywanie planu finansowego zadań z zakresu administracji rządowej oraz innych zadań zleconych Gminie.
- Przygotowywanie rocznego sprawozdania z wykonania budżetu Gminy, półrocznej informacji o przebiegu wykonania budżetu Gminy celem przedłożenia ich Radzie Gminy i wydania opinii przed RIO.
- Sporządzanie i przekazanie informacji o wysokości przypadających danemu sołectwu środków i wysokości kwoty bazowej w ramach funduszu sołeckiego w terminie określonym ustawą.
- Nadzorowanie prawidłowości wydatkowania środków z Funduszu Sołeckiego, w przypadku wyodrębnienia Funduszu w budżecie.
- Przygotowywanie niezbędnych dokumentów do zaciągania przez Gminę kredytów, pożyczek, udzielenia poręczeń, gwarancji bankowych, itp. i nadzór nad spłatą powyższych zobowiązań.
- Lokowanie wolnych środków na rachunkach bankowych.
- Przeprowadzenie doraźnych, niezapowiedzianych kontroli kasy, a w przypadku stwierdzenia ewentualnych niedoborów lub nadwyżek, postępowanie zgodnie z obowiązującymi przepisami wewnętrznymi w tym zakresie.
- Współdziałanie i nadzór w sporządzaniu wniosków o pozyskiwanie środków zewnętrznych, w tym również środków unijnych, pod względem finansowym, w dalszej części prowadzenie kontroli finansowej, aż do ostatecznego rozliczenia.
- Prowadzenie ewidencji księgowej w systemie finansowo-księgowym (syntetycznej i analitycznej) projektów unijnych w Urzędzie Gminy jako jednostce i Gminie jako organie.
- Przestrzeganie terminowego regulowania zobowiązań na rzecz dostawców, wykonawców robót, usług zleconych, itp.
- Współpraca z Regionalną Izbą Obrachunkową.
- Współpraca z organami kontroli.
- Bieżące rozliczanie budżetu Gminy oraz okresowe informowanie organów Gminy o przebiegu jego realizacji.
- Podejmowanie działań zabezpieczających zachowanie równowagi budżetowej i niedopuszczenie do naruszenia dyscypliny finansów publicznych.
- Udzielania informacji organom, instytucjom i osobom fizycznym oraz udostępnianie dokumentów znajdujących się w posiadaniu referatu, jeśli prawo tego nie zabrania.
- Opiniowanie decyzji wywołujących skutki finansowe dla budżetu Gminy.
- Sporządzanie projektów odpowiedzi na interpretacje, zapytania Radnych, wystąpienia komisji rady oraz wystąpień pokontrolnych w zakresie swojego stanowiska pracy.
- Rozpatrywanie skarg i wniosków interesantów dotyczących podległego referatu oraz przygotowania propozycji ich załatwienia.
- Przeprowadzanie okresowej oceny kwalifikacyjnej bezpośrednio podległych pracowników na stanowiskach urzędniczych.
- Realizacja obowiązków nałożonych na Gminę w zakresie dostępu do informacji publicznej, wynikających z ustawy z dnia 6 września 2001 r. o dostępie do informacji publicznej w zakresie działania referatu.
§ 23. Kierownik referatu odpowiedzialny jest za realizację zadań i pracę podporządkowanych pracowników, a w szczególności:
- nadzoruje wypełnianie obowiązków służbowych przez podległych pracowników,
- wnioskuje o dokonywanie zmian personalnych na podległych stanowiskach pracowniczych,
- przygotowuje projekty dokumentów i odpowiada za ich poprawność merytoryczną i prawną,
- zapewnia prawidłową obsługę interesantów przez podległych pracowników,
- nadzoruje terminy załatwianych spraw,
- zapewnia system zastępstw w komórce w przypadku choroby lub urlopu pracownika,
- współdziała z sekretarzem w zakresie organizacji pracy podległej komórki organizacyjnej i opracowują zakresy czynności dla podległych pracowników,
- organizuje i prowadzi bieżącą kontrolę wewnętrzną na podległych stanowiskach,
- współpracuje z kierownikami innych referatów oraz samodzielnymi stanowiskami w obszarze wspólnych zadań,
- realizuje zadania określone w budżecie Gminy po stronie dochodów i wydatków w częściach budżetu ich dotyczących m.in. przez ewidencjonowanie umów, faktur, protokołów i dokumentów towarzyszących,
- uczestniczy w obradach sesji i komisji Rady,
- realizuje zadania wynikające z upoważnień i poleceń Wójta.
§ 24. Kierownicy komórek organizacyjnych podpisują:
- pisma związane z zakresem działania komórek organizacyjnych nie zastrzeżone do podpisu Wójta,
- decyzje administracyjne oraz pisma w sprawach do załatwienia, w przedmiocie których zostali upoważnieni przez Wójta,
- pisma w sprawach dotyczących organizacji wewnętrznej komórek organizacyjnych i zakresu zadań dla poszczególnych stanowisk pracy,
- kierownik referatu ponosi odpowiedzialność za projekt decyzji podpisywanej przez Wójta.
|